#05

Unitat d’Atenció al Ciutadà

Unitat d'Atenció al Ciutadà

Connectar amb el ciutadà per entendre què és el que li importa, sota la premissa de que el que fem ho fem amb el pacient i no únicament per al pacient, ens ha portat a impulsar actuacions orientades a la participació ciutadana. Fem realitat la màxima “cap decisió sobre mi sense mi.
Rosa Marín

Direcció de la Unitat d’Atenció al Ciutadà i Gestió de Pacients

La UAC, el vehicle de la participació ciutadana en la presa de decisions dins del CSA

Al llarg d’aquest 2022 la Unitat d’Atenció al Ciutadà (UAC) ha continuat treballant per vetllar pels drets del pacient, vehiculant les seves necessitats i propostes de millora i gestionant els seus tràmits. Amb una fita que ens guia i ens motiva: garantir una atenció altament humana i  capacitada per atendre al pacient des de la cura i l’amabilitat.

Connectar amb el ciutadà per entendre què és el que li importa, sota la premissa de que el que fem ho fem amb el pacient i no únicament per al pacient, ens ha portat a impulsar actuacions orientades a la participació ciutadana. Fem realitat la màxima “cap decisió sobre mi sense mi”.

En aquesta línia, ciutadania i professionals hem co-creat en grups focals, com ara el de l’Hospital de Dia Oncològic, i també en el disseny de la nova senyalística de la zona de Gabinets d’Exploració i Consultes Externes. Hem unit esforços per la gestió de les incapacitats temporals hospitalàries, facilitant un acte burocràtic al pacient en un  moment estressant on la cura personal està per sobre de qualsevol altra gestió.

Hem incorporat a la nostra organització una nova figura; l’Orientador d’Urgències, donant resposta al moment de vulnerabilitat amb el que el ciutadà arriba al servei d’urgències i necessita aquest acompanyament per sostenir un moment d’alta necessitat informativa.

Per acabar vull celebrar la reincorporació del voluntariat. Aquest retorn ha vingut de la mà d’una millora de la situació pandèmica generada per la Covid-19 virant cap a un estadi de major control, que ens ha permès recuperar aquesta figura que és clau, també, per a l’acompanyament dels malalts.

Seguim treballant i impulsant projectes de millora, en col·laboració amb la ciutadania, perquè la nostra missió és donar una atenció sanitària excel·lent però fer-ho, a més, garantint un bon acompanyament, donant tota la informació necessària i, en definitiva, humanitzant el pas dels pacients i usuaris pels nostres centres.

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

Reorganització de la UAC 

Ordenem i quantifiquem l’activitat, creant un frontoffice i un backoffice professionalitzat.

Impuls de la nova figura dels Orientadors a Urgències

Es tracta d’una nova figura administrativa que neix per donar una atenció més personalitzada als usuaris d’Urgències, informant sobre els temps d’espera de triatge, visites, proves i resultats, sobre l’adjudicació de llit i la pujada a planta, o la petició d’ambulàncies.  L’objectiu és gestionar la incertesa que poden generar els temps d’espera des de l’acompanyament i la informació puntual.

Gestió de la Incapacitat Temporal (IT) en pacients ingressats

El desembre de 2022 es va iniciar la gestió de les IT en pacients ingressats a l’Hospital Universitari d’Igualada. Un projecte multidisciplinari fet conjuntament amb la coordinació d’Admissions i l’àrea de Sistemes d’Informació que ha permès descarregar als pacients d’una tasca administrativa.

Represa del voluntariat

Des del mes d’octubre els voluntaris de l’associació Contra el Càncer van recuperar l’activitat a l’Hospital Universitari d’Igualada. El paper dels voluntaris i les voluntàries és clau per acompanyar les persones en el procés de la seva malaltia: l’escolta, la comunicació i l’afecte que ofereixen contribueixen a millorar l’experiència dels pacients dins l’hospital.

Enquestes PLAENSA  

El CatSalut va dur a terme les enquestes PLAENSA sobre la satisfacció en la utilització dels serveis sanitaris a les àrees de Cirurgia Major Ambulatòria; embaràs, part i puerperi; internament; primària; i urgències. A partir dels resultats, hem dut a terme un treball conjunt amb aquestes àrees per tal de generar un pla d’accions de millora.

Dades

12263

Gestions realitzades

5813

Trucades telefòniques

10680

Atenció presencial

Reclamacions, agraïments i suggeriments

Després de la pandèmia hi ha hagut un canvi en la metodologia de registre de les reclamacions, que fa que les dades no siguin comparables. En la memòria del 2023 ens compararem amb la resta de Catalunya i en la del 2024 estarem en disposició de retre comptes de l’evolució dins del CSA.

Podeu consultar l’informe complet de la Regió Sanitària Catalunya Central sobre agraïments, reclamacions i suggeriments dels centres.

Resultats enquestes PLAENSA

El CatSalut va dur a terme les enquestes PLAENSA sobre la satisfacció en la utilització dels serveis sanitaris a les àrees de Cirurgia Major Ambulatòria; embaràs, part i peurperi; internament; primària; i urgències.