#03

Qualitat i Seguretat de Pacient

La seva funció és proveir de serveis integrals a la població resident a la comarca de l’Anoia i la seva àrea d’influència.

Cap a la millora contínua de la qualitat assistencial i la seguretat dels pacients

Implementar un sistema corporatiu de gestió de qualitat que ajudi a la reorganització dels diferents serveis i dispositius que formen part del Consorci Sanitari de l’Anoia ha estat l’objectiu primordial d’aquest 2022.
Alejandra Sánchez

Responsable de Qualitat i Seguretat del Pacient

L’àrea de Qualitat i Seguretat del Pacient ha tingut un objectiu primordial aquest 2022: implementar un sistema de gestió de qualitat que ajudi a la reorganització dels diferents serveis i dispositius que formen part del Consorci Sanitari de l’Anoia. Això s’ha materialitzat en l’elaboració i aprovació del Pla de Qualitat, on s’han fixat els objectius que volem assolir, l’estratègia per arribar-hi, la forma d’avaluar-los i la metodologia per implementar millores durant el període 2022 – 2025.

L’objectiu d’aquesta àrea és promoure la cultura de la millora contínua a través de la qualitat i la seguretat dels pacients, per això orientem els objectius cap a l’anàlisi dels resultats, la reducció dels riscos i la disminució de la variabilitat en la pràctica clínica, amb la finalitat que l’atenció que rebin els pacients sigui de qualitat i respongui a les necessitats de la població de la nostra àrea d’influència.

En aquest sentit, el 2022 destaquem l’elaboració i desenvolupament del Pla de Millora de l’Atenció Intermèdia, que ens ha permès adequar els serveis, protocols i procediments actuals; les millores en monitorització per indicadors, implementant millores en la monitorització de la Llista de Verificació Quirúrgica, l’ús segur del medicament i la identificació del pacient; i l’aposta per involucrar els professionals en la Seguretat del Pacient, passant de fomentar 8 a 12 pràctiques segures. A més, aquest 2022 hem treballat per reactivar les comissions i grups de millora, que són espais de participació de gran importància per assolir la millora contínua en la nostra pràctica diària.

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

Definició de la metodologia a utilitzar per a la millora contínua: elaboració i aprovació del Pla de Qualitat

Ha servit per marcar les directrius i l’estratègia de com hem d’actuar dins una àrea de nova creació. Es va enfocar en implementar avaluacions internes per detectar punts de millora de forma preventiva, a més d’iniciar un procés per estandarditzar i documentar els procediments de forma adequada.

Elaboració i desenvolupament del Pla de Millora del Centre Sociosanitari

L’elaboració d’aquest pla de millora va permetre implementar un sistema de gestió de qualitat per impulsar la millora contínua dels processos de l’atenció intermèdia. Per dur-lo a terme es va involucrar a tots els professionals del servei.

Involucrar els professionals en la Seguretat del Pacient

Passem a fomentar de 8 a 12 pràctiques segures, el que ens ha permès millorar el seguiment de les situacions de risc i treballar per la prevenció dels esdeveniments adversos.

Augment de les Notificaciones d’incidents relacionats amb seguretat del pacient (IRSP)

Aquest 2022 hem fet un pas endavant en la sensibilització del personal en les activitats formatives de seguretat del pacient, el que s’ha traduit en una millora de la notificació, tant de les incidències com dels esdeveniments adversos. Aquest increment és, sens dubte, resultat de la creació d’un clima de confiança que ajuda en la gestió i la creació de les barreres de seguretat generades.

Reactivació de les comissions i grups de millora

La pandèmia de la Covid i la sobrecàrrega que va suposar per als professionals va comportar l’aturada de l’activitat de les comissions i grups de millora. Aquest 2022 hem treballat per activar de nou aquests espais que suposen un valor afegit a l’activitat assistencial.

Dades

Resultats pràctiques segures

76.431 %

Prevenció i control d'úlceres per pressió

60.59 %

Prevenció i control de caigudes

97.50 %

Cirurgia Segura

76.023 %

Transfusions

85.308 %

Identificació inequívoca dels pacients

10 %

Prevenció i control de la infecció

41.67 %

Ús segur del medicament

0.00 %

Pràctiques segures en radiologia