#06

Àrea corporativa

El Consorci Sanitari de l’Anoia (CSA) és una entitat pública creada el 2001 i la seva funció és proveir de serveis integrals a la població resident a la comarca de l’Anoia i la seva àrea d’influència.

Les persones del CSA

Fidelitzar el talent és el nostre deure i això implica fomentar el desenvolupament professional i respectar la necessitat de conciliació de la vida laboral i familiar.
Xavier Magrans

Direcció de Persones i Talent

L’escolta als professionals, 
el nostre motor de millora 

Aquest 2022 des de la Direcció de Persones i Talent hem treballat per crear els fonaments d’una organització més oberta als professionals; perquè volem escoltar més, volem fidelitzar més, i volem atraure més talent.

Tenim clar que l’escolta als professionals és un motor de millora, que ens permet entendre les necessitats reals i adaptar les nostres estratègies com a departament transversal. En aquest sentit, alguns dels fets que destaquem de l’any 2022 són el resultat d’aquesta escolta activa, que ens permet millorar el dia a dia dels treballadors.

I és que com a organització tenim un deure: fidelitzar el talent. Això implica no només escoltar, sinó fomentar el desenvolupament professional i respectar la necessitat de conciliació entre la feina i la vida personal. Des de la Direcció de Persones i Talent seguirem treballant per un entorn laboral que promogui la salut i el benestar físic, emocional i social  i on els professionals se sentin una peça clau de l’organització.

Durant l’any 2022 es manté la tendència de creixement progressiu de la plantilla. Som una organització que creix i això ens planteja grans reptes, com vetllar per una integració harmoniosa dels nous professionals i transmetre els nostres valors.

A nivell intern, com a departament, el 2022 ha estat un any en que s’ha fet un pas endavant en la millora de l’eficiència de processos que, alhora, han suposat una millora del servei prestat als treballadors. És el cas de la implementació de la signatura digital o de la digitalització dels expedients professionals. Accions que també ens ajuden a ser una organització més sostenible.

Llegir més Llegir menys

Dades

Persones i talents

113

FTE Global Respecte 2019

114

Facultatius amb més de 50 anys (40%)

Plantilla equivalent (FTE) per grup professional

Distribució per grups d’edat

Plantilla equivalent FTE per centres

Avancem en la digitalització

1500

Expedients digitalitzats

38500

Fulls de paper estalviats amb la Signatura Digital

Equivalent a 192,5 kg de paper

Dades de Salut Laboral

  • Formació en PRL: 62 edicions, 365 assistents
  • Accidents laborals: disminució del 18% respecte l’any anterior (68 accidents al 2022)
  • 6.513 visites/trucades d’assistència per problemes de salut
  • 212 de vacuna covid administrades
  • 446 vacunes de grip administrades

Fets destacats

Inici del projecte de consolidació dels professionals “corre torn”

Engeguem amb èxit el projecte de consolidació dels professionals “corre torn”, que ha suposat l’ampliació, de manera indefinida, de la jornada d’aquests professionals fins al 100% i, alhora, la millora de la distribució horària de la seva jornada perquè disposin d’uns calendaris més adaptats a les seves necessitats. El projecte es va iniciar a finals de 2022, amb els professionals d’infermeria de les unitats d’Urgències i UCI.

Aplicació del Nivell D Carrera Professional pels Grups Professionals 1 i 2 al mes de març de 2022

El CSA va ser de les primeres institucions en aplicar la retribució del Nivell D de Carrera Professional pels Grups Professionals 1 i 2, requerida a l’acord parcial del III Conveni SISCAT.

Obtenció d’una subvenció SOC per Primera Experiència Laboral en una Administració Pública

Es tracta d’una subvenció de prop de 100.000 euros que ha permès incorporar cinc professionals de l’àmbit administratiu durant un període de 10 mesos. Concretament, es van incorporar a les àrees de Docència, Persones i Talent, Infraestructures i Serveis Generals i Economicofinancera.

Realització de l’Avaluació de Riscos Psicosocials en el Treball

Aquest qüestionari és una eina per conèixer com es perceben les condicions de treball a l’organització. Es va realitzar l’últim trimestre de 2022 amb una participació de prop del 50% dels professionals.

Realització de l’Avaluació MAPO (Mobilització de Pacients) a les àrees d’Hospitalització d’Atenció Intermèdia

La realització d’aquesta avaluació de risc ha permès planificar accions de millora i crear un grup de treball per fomentar una mobilització segura dels pacients.

Continuïtat del Programa de Suport Emocional pels professionals de la institució

El Programa de Suport Emocional per als professionals, que es va iniciar el 2020 en resposta a la pandèmia de la Covid-19, continua amb èxit i seguim treballant per assegurar que oferim un suport essencial als treballadors.

Realització de l’enquesta de Prevalença vers el tabaquisme al CSA i certificació d’Argent del projecte Hospital sense Fum

Els resultats de l’enquesta van mostrar que un 21% dels professionals del CSA són fumadors habituals o ocasionals, una dada que ens ajuda a seguir treballant en el programa de deshabituació del tabac. D’altra banda, mantenim la certificació d’Argent del projecte Hospital sense Fum, mostra de la bona implantació del projecte al nostre al centre.

Sostenibilitat 360º

Creiem en l’evolució de l’organització per aprendre a ser flexible i resilient davant les situacions canviants i inesperades.
Carme Borrega

Direcció de l’Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals

Flexibilitat, resiliència i compromís verd

Una infraestructura sanitària és un sistema global i tècnicament complex que ha de funcionar com un engranatge sense fissures les 24 hores del dia, 365 dies l’any. Des d’aquesta Direcció treballem perquè aquest sistema global conformat per grans instal·lacions, equipament mèdic d’alta tecnologia, espais assistencials i espais tècnics específics, estigui en les condicions òptimes de funcionament.

També estem a disposició dels professionals per atendre les seves necessitats i incidències en temps i forma, i som capaços d’impulsar els canvis que l’entorn social demanda, així com l’adaptació dels espais a l’evolució del procés assistencial.

Aquest 2022 hem assolit la consolidació de la Direcció amb un equip humà format per professionals tècnics altament capacitats, que ens ha permès internalitzar el coneixement de les activitats específiques i que, sumat a l’experiència dels professionals de les empreses de suport, ha permès millorar la gestió tècnica i eficient de les infraestructures i els serveis amb un enfoc verd de totes les activitats i una visió de servei a la comunitat i a la institució.

El leitmotiv d’aquesta Direcció és clar: flexibilitat, resiliència i un compromís verd que permeti garantir un futur sostenible al planeta i a les generacions actuals i futures.

“Compromís verd: accions per un món verd i sostenible”

El 2022 ha estat, també, l’any en que hem impulsat el compromís verd, assolint diverses fites vinculades amb les accions de Responsabilitat Social Corporativa del CSA; perquè encaminem els projectes de present i de futur dins del model de sostenibilitat, amb la implantació de l’eficiència energètica, la promoció de la mobilitat sostenible, de l’economia circular, la segregació de residus i la reducció del malbaratament alimentari.

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

Pla Director de Processos i Infraestructures

Hem impulsat l’elaboració del Pla Director de Processos i Infraestructures 2023-2031, aquest Pla Director ha analitzat els principals processos assistencials i el volum d’activitat i ha permès millorar els processos i planificar el creixement i l’evolució de l’atenció assistencial amb una visió eficient centrada en el pacient.

Reforma de l’Hospital de Dia Oncològic 

Hem liderat el disseny de l’Hospital de Dia Oncològic, la contractació pública i el control d’execució de l’obra de reforma. Ha estat un repte emocionant per l’impacte social vers la comunitat i els professionals, ja que ha esdevingut la primera obra que ha marcat el canvi de paradigma cap a un hospital més humanitzat i amable, amb uns espais que han respectat l’opinió i les necessitats de pacients, familiars i professionals.

  Anàlisis de processos i avantprojectes Bloc Obstètric – Urgències i Farmàcia Hospitalària

Hem realitzat una revisió dels processos assistencials per poder desenvolupar els avantprojectes del nou Bloc Obstètric conjuntament amb Vitaller Arquitectes, i els avantprojectes de les noves Urgències i la nova Farmàcia Hospitalària amb Pinearq Arquitectes.

Pla de Desenvolupament Sostenible

Hem liderat l’elaboració del Pla de Desenvolupament Sostenible, que es va presentar el desembre de 2022 als professionals del CSA. Aquest Pla marca les línies estratègiques per encaminar l’activitat pròpia cap a una reducció i segregació de residus, la implantació de l’economia circular, mobilitat sostenible i la reducció del malbaratament alimentari.

 

Mobilitat Sostenible: vehicles elèctrics, punts de càrrega i aparcaments de Vehicles de Mobilitat Personal

En el marc de la promoció de la Mobilitat Sostenible aquest 2022 s’han instal·lat 6 punts de càrrega de vehicles elèctrics a l’Hospital Universitari d’Igualada i 2 punts de càrrega al CAP Igualada Nord-Salut Mental. Aquesta instal·lació és necessària per poder fer front tant a la renovació de la flota de vehicles del CSA, amb la compra de 3 vehicles elèctrics durant al 2022, com per oferir al personal la possibilitat de carregar els seus vehicles. També s’ha instal·lat un aparcament de 8 places per VMP-Vehicles de Mobilitat Personal (patinets elèctrics) pel personal.

  Eficiència Energètica: parc solar fotovoltaic

Dins les mesures d’estalvi i eficiència energètica l’any 2022 es dissenya, licita, adjudica i contracta el projecte del parc solar fotovoltaic, que al llarg de l’any 2023 s’instal·larà a les cobertes planes de l’edifici de l’Hospital Universitari d’Igualada. Aquesta obra ha suposat una inversió de 750.000 euros, i es preveu generar una potència estimada de 550 kWp i un estalvi de 720.000 kWh/any, que suposaria una reducció del 15% del consum actual d’energia.

 Eficiència Energètica : substitució del parc d’il·luminació per sistemes LED

Seguint amb les mesures d’estalvi i eficiència energètica, aquest 2022 s’ha licitat, adjudicat i contractat el subministraments de sistemes LED i elements de regulació a l’Hospital Universitari d’Igualada i al CAP Igualada Nord – Salut Mental, amb una inversió de 130.000 euros. Aquesta mesura preveu una reducció del 18% del consum actual. Es preveu la finalització de la substitució del sistema LED a finals de 2023, amb més de 6.000 lluminàries canviades.

Obtenció de la Llicència Ambiental

Per tal de donar compliment a la Llei 20/2009 de Prevenció i Control Ambiental, aquesta Direcció ha impulsat l’obtenció de la renovació de la Llicència Ambiental, aprovada pels serveis tècnics de l’Ajuntament d’Igualada, que garanteix la viabilitat tècnica de les infraestructures i les instal·lacions per tal de poder mantenir l’activitat pròpia en l’edifici de l’Hospital Universitari d’Igualada.

Participació al Congrés Anecorm (Associació Nacional d’Infermeria Coordinadora de Recursos Materials)

L’octubre de 2022 la directora de l’àrea d’Infraestructures i Serveis Generals del CSA, Carme Borrega, va participar com a moderadora de la taula d’obertura del Congrés “Sanidad Sostenible de Alto Nivel”, acompanyada per  Felipe López Casado, enginyer industrial i cap de Manteniment i Enginyeria Biomèdica de l’Hospital Clínic de Barcelona; Carlos Sisternas Suris, director de Fenin Catalunya – Federació Espanyola d’Empreses de Tecnologia Sanitària; Coral Martín Martín, cap de servei de l’àrea d’Instal·lacions de Productes Sanitaris AEMP; i Ignasi Canal Serra, enginyer químic i director de Bugaderia i Esterilització a AXIOMA SOLUCIONS.

Dades

15426

Nombre d'incidències de manteniment i electromedicina

Hospital Universitari d’Igualada – CAP Igualada Nord/Salut Mental i Addiccions

2363

Nombre d’equips mèdics

Hospital Universitari d’Igualada – CAP Igualada Nord/Salut Mental i Addiccions

183731

Nombre de dietes de pacient servides

Hospital Universitari d’Igualada – Salut Mental i Addiccions

336027 kg

Roba rentada CSA

337694

Nombre d'actes assistencials
netejats CSA

2920

Nombre d'incidències de seguretat

Hospital Universitari d’Igualada – CAP Igualada Nord/Salut Mental i Addiccions

505

Nombre de custòdies de pacients

Hospital Universitari d’Igualada – CAP Igualada Nord/Salut Mental i Addiccions

Sistemes d'Informació

Hem dut a terme projectes amb gran impacte en el dia a dia dels professionals que han servit per optimitzar processos integrats en la seva tasca diària, i hem treballat en el desenvolupament d’eines que ens han permès agilitzar tràmits i millorar l’accessibilitat de la ciutadania.
Albert Molas

Direcció de Sistemes

Innovació tecnològica, optimització de processos i ciberseguretat

Els Sistemes d’Informació i les eines informàtiques han esdevingut pilars fonamentals, per a facilitar la presa de decisions i l’avaluació de les activitats  dels professionals del CSA, però també per a acostar la informació al conjunt de la ciutadania, bé siguin persones ateses, familiars o cuidadors. A la Direcció de Sistemes d’Informació, entenem aquesta importància i treballem constantment per donar suport als nostres professionals, assegurant la disponibilitat i usabilitat de les tecnologies que fan possible la seva feina.

 

Per exemple aquest 2022, hem treballat de valent per integrar els registres biomètrics (com la freqüència respiratòria, tensió arterial, electrocardiograma, etc…) que registren els aparells d’electromedicina o de diagnòstic per imatge, a la història clínica del pacient, reduint la càrrega dels professionals i reduint els errors que es produeixen en la identificació i transcripció entre diferents programaris.

També hem dut a terme projectes amb gran impacte en el dia a dia dels professionals, com el condicionament d’aules i sales de reunions amb un sistema integrat d’àudio i vídeo; la creació d’un Panell Assistencial com a punt d’entrada i suport per als professionals mèdics; o la implementació del Gestor Documental Qualios, que permet crear circuits de workflow i disposar d’un repositori únic per a tots els documents estandarditzats de l’organització; entre d’altres projectes que han servit per optimitzar processos que formen part de la tasca diària dels professionals.

Així mateix, hem treballat, conjuntament amb la Unitat d’Atenció al Ciutadà, en el desenvolupament d’eines que ens han permès agilitzar tràmits i millorar l’accessibilitat de la ciutadania, com la implementació d’un sistema que automatitza la comunicació de les Incapacitats Temporals a determinats pacients d’urgències i hospitalització, o la dotació d’una eina per facilitar als pacients l’accés als seus estudis de Diagnòstic per la Imatge.

El 2022 ha estat també un any marcat per la seguretat informàtica. La prevenció dels ciberatacs ha sigut una de les principals preocupacions de la Direcció de Sistemes d’Informació i hem treballat per blindar la confidencialitat de les dades dels pacients i professionals.

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

Seguretat informàtica  

Durant el 2022 s’han realitzat inversions per millorar la seguretat informàtica del CSA, amb el canvi de l’antivirus i la compra i instal·lació de tallafocs per controlar també el tràfic intern. Així mateix, s’han renovat i millorat les cabines d’emmagatzematge i de backup, i el cablejat de fibra a la Sala de Servidors – CPD, amb l’objectiu de millorar la connectivitat i de reforçar els serveis crítics als que hem de donar resposta.

Condicionament de les aules i sales de reunions

S’ha realitzat el condicionament i automatització de gestió de la Sala d’Actes, Aula 1, i la nova Aula 2, les quals disposen d’un sistema integrat d’àudio i vídeo per donar suport a les videoconferències i connexió amb els Quiròfans 1 i 5 per retransmissions, jornades i congressos.

Evolució dels quadres de comandament per a l’anàlisi de dades

Pel que fa referència a l’anàlisi de dades,  hem continuat evolucionant els quadres de comandament amb el suport de l’eina Power BI, donant resposta a les necessitats de l’organització, a nivell directiu, de comandaments i de professionals.

Projectes i integracions per millorar processos

Hem treballat en un ampli ventall de projectes i integracions que han permès optimitzar processos de diferents àrees i departaments del CSA i oferir una millor atenció als pacients: com l’ampliació del sistema Plexus, la implementació del sistema de Gestió del Procés Quirúrgic, la creació del Panell Assistencial, la implementació del gestor documental Qualios, la integració dels armaris de Kàrdex i Pyxis a la gestió diària de la Farmàcia, l’aplicatiu de Gestió de peticions i canvis en les agendes de Consulta Externa, la implementació de l’eina Dragon Medical a Diagnòstic per la Imatge, el desplegament del circuit de Seguretat Transfusional amb PDA a les unitats de transfusió, o la dotació d’una eina a la Unitat d’Atenció al Ciutadà per facilitar als pacients l’accés als seus estudis de Diagnòstic per la Imatge, entre d’altres.

Dades

4749

Peticions de resolució d’incidències

4512

Incidències resoltes

805

Gestions d’altes i baixes d’usuaris al sistema

Recursos econòmics

Mantenir l’equilibri econòmic ha estat el principal objectiu d’aquest 2022 per la Direcció Economicofinancera del Consorci Sanitari de l’Anoia; i hem treballat de manera activa per trobar els mecanismes necessaris per assolir aquesta fita.
Meritxell Bros

Direcció Economicofinancera

Sostenibilitat econòmica i excel·lència en el servei

La nostra orientació com a Direcció Econòmica és clara: donar servei i proporcionar els millors productes i equipaments als professionals dels nostres centres perquè puguin realitzar la seva feina en les millors condicions possibles. Aquesta tasca s’ha dut a terme amb coherència i adequació als objectius de la nostra organització.

Per això mantenir l’equilibri econòmic ha estat el principal objectiu d’aquest 2022 per la Direcció Economicofinancera del Consorci Sanitari de l’Anoia; i hem treballat de manera activa per trobar els mecanismes necessaris per assolir aquesta fita, no només buscant l’eficiència en les despeses, sinó també en ingressos i en procediments, tot afrontant les limitacions de l’entorn actual. 

 

Dins d’una gran institució –i un gran sistema– com el nostre, reconeixem la importància de buscar sinergies per obtenir els millors resultats possibles; col·laborar amb altres entitats del sector ens ha permès, per exemple, avançar-nos a problemes de desabastiment o sumar forces per reclamar millores en la contractació, entre d’altres.  

Hem treballat per aconseguir una millora constant i ens hem replantejat els nostres procediments per adaptar-nos amb la màxima celeritat a un context canviant i sovint inestable. És el cas de la crisi energètica i la guerra d’Ucraïna, que han comportat durant aquest 2022 greus problemes de desabastiment de productes de tot tipus; per fer-hi front hem revisat els procediments interns i hem creat un sistema d’avisos per detectar la mancança de productes amb previsió i poder buscar alternatives ràpidament, minimitzant l’impacte en el dia a dia dels professionals. 

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

Tancament econòmic equilibrat

Tancament econòmic equilibrat tant financera, com pressupostàriament, permetent mantenir l’autonomia de gestió.

Pagament a proveïdors a 30 dies

Concessió de diverses subvencions

  •  Subvenció PERT per renovació d’equipaments
  •  Subvenció SOC – Contractació personal primera experiència a l’Administració pública
  •  Subvenció MOVE III – Per adquisició de vehicles elèctrics
  •  Subvenció implantació MIRACAT

Finalització de la implantació de la Bústia a tots els perifèrics de logística

Amb aquests equips es permet monitoritzar els magatzem perifèrics de tot el CSA i respondre més ràpidament a les necessitats de material dels serveis.

Inici del registre de trencaments d’estocs

El registre dels trencaments d’estocs ens ha permès fer un millor seguiment de les incidències, poder prendre accions legals en cas incompliments de contractes i no repetir les cerques d’alternatives quan els trencaments son reiterats.

Adjudicació de licitacions de forma conjunta amb diverses entitats dels sistema

Adjudicació de licitacions de forma conjunta amb diverses entitats dels sistema: CSC, CSPG, SCS, ICS, Plataforma Hospitals, Centrals de subministrament, etc. Fer concursos conjunts amb altres entitats ens permet aconseguir els productes que necessitem a uns preus molt competitius, aprofitant els volums de compra de tots els centres.

Participació al Congrés ANECORM  celebrat a Barcelona

Participem al Congrés ANECORM (Asociación Nacional de Enfermería Coordinadora de Recursos Materiales) celebrat a Barcelona. La infermera de Recursos Materials del CSA, Esther Borràs, va formar part del comitè organitzador.

Dades

3227456.14

Resultat financer

254586.86

Resultat pressupostari

Tancament econòmic

Entrades albarans