Tot i la complexitat de l’any 2022 per la sortida de la pandèmia i amb molts àmbits encara condicionats per aquesta, podem dir que ha estat una any orientat a la recuperació de la normalitat.
La Direcció Assistencial del CSA hem impulsat una atenció centrada en la persona i les seves necessitats, procurant una atenció més humanitzada, basada en l’evidència i la cerca de l’excel·lència en els resultats i tenint la seguretat del pacient com eix vertebrador del treball multidisciplinari i en equip.
Aquest any també ha estat clau per analitzar bé l’entorn, mirar cap endavant i buscar noves fórmules per donar resposta a la complexitat creixent d’una població cada cop més envellida i amb més condicions i malalties cròniques que provoquen un increment de la fragilitat; l’abordatge d’aquests pacients és un del grans reptes que ens planteja el context actual.
Per afrontar aquesta realitat canviant hem treballat en diferents eixos, que integren tots els nivells i dispositius assistencials del Consorci Sanitari de l’Anoia.
En la línia d’Atenció Primària destaquem la implementació del Programa d’enfortiment de l’Atenció Primària, liderat pel Departament de Salut, que ens ha permès incorporar definitivament nous rols professionals dins l’equip, com el referent de benestar emocional, el fisioterapeuta, el dietista-nutricionista i l’higienista bucodental.
Aquest fet, sumat l’increment de places d’infermeria, fa possible un nou abordatge, orientat al manteniment de la salut de la població sana, i la proactivitat en el control, suport i capacitació de les persones amb patologia crònica, amb una especial atenció en la valoració de la intensitat de cures de malaltia crònica avançada i dependència.
Pel que fa a l’equip de Salut Mental i Addiccions, hem consolidat espais d’atenció en Hospital de dia, tant en adults com en infantojuvenil, i s’han posat en marxa nous dispositius comunitaris. Aquestes línies de treball aprofundeixen en l’aposta ja iniciada fa anys pel Departament de Salut per apropar a la comunitat els serveis de salut mental amb un propòsit clar: desinstitucionalitzar i desestigmatitzar les persones ateses, potenciant la Xarxa Comunitària de Suport.
A nivell d’atenció especialitzada i intermèdia, hem reorganitzat el model d’hospitalització i sociosanitari per seguir avançant cap a una atenció més resolutiva i eficient. La segmentació dels pacients segons la seva necessitat de cures com a element definitori de l’espai on són ingressats ens ha permès adequar els recursos a les necessitats de les persones ateses, i alhora treballar per assolir un doble objectiu; augmentar la satisfacció tant de pacients com de professionals i millorar els estàndards associats al procés d’hospitalització.
Aquesta nova organització ens permet generar, també, una nova cultura de treball que integri la visió de diferents professionals i nivells assistencials en benefici de la persona atesa.
Per altra banda, hem apostat per la creació de dispositius que són una alternativa a l’hospitalització convencional; amb la represa de l’activitat de l’hospital de dia mèdic i la posada en marxa l’hospitalització a domicili. Aquestes alternatives ofereixen a les persones ateses i les seves famílies una menor distorsió de la seva vida habitual, fent un abordatge en el seu entorn i, per tant, oferint una major seguretat i disminució de risc d’infecció nosocomial.
També hem treballat perquè aquest canvi organitzatiu avanci en paral·lel amb el desenvolupament de les competències dels professionals que formen la institució, oferint vies de creixement professional i creant nous rols. En aquest sentit, destaquem els administratius orientadors d’urgències, les infermeres amb consulta pròpia i rol autònom, l’inici del projecte d’assistents clínics o la posada en marxa de noves tècniques quirúrgiques i de control hemodinàmica.
Com no pot ser d’una altra forma, tots aquests canvis han anat acompanyats de progressos tecnològics per avançar cap a la digitalització del procés d’atenció, el seu anàlisi i la possibilitat futura de definir models predictius i de medicina personalitzada. El BedTrack i l’EstimTrack en són dos exemples. Actualment, el Bedtrack ens està ajudant a facilitar el procés d’ingrés i alta però persegueix la traçabilitat i digitalització de tot el procés d’ingrés del pacient fins l’alta. Per la seva banda, l’EstimTrack contribueix a realitzar una planificació intel·ligent i ajustada als valors de cada equip quirúrgic de la programació quirúrgica i la gestió del flux de pacient dins del bloc quirúrgic.