#02

Activitat assistencial

El Consorci Sanitari de l’Anoia (CSA) és una entitat pública creada el 2001 i la seva funció és proveir de serveis integrals a la població resident a la comarca de l’Anoia i la seva àrea d’influència.

Iniciem la recuperació de l’activitat, que havia disminuït degut a la pandèmia

La consolidació de les alternatives a l’hospitalització convencional son una línia estratègica per al futur del CSA, ja que ens acosta a una atenció més proactiva i humanitzada.
Carme Busqué

Responsable Control de Gestió

Aquest 2022, ha estat un any en que, tot i que encara hem patit alguna ressaca d’onades de contagis COVID, la bona resposta de la ciutadania a les campanyes de vacunació i la bona resposta de les immunitzacions ens ha permès centrar-nos en començar a recuperar l’atenció a tots aquells processos assistencials que en podríem dir “no-COVID”.

Tot i això, més enllà de la COVID, el 2022 va tenir especial incidència un altre agent infecciós, la bronquiolitis, que en períodes de fred va tenir molta més incidència que altres anys. Veurem en la memòria del 2023, si la campanya d’immunització obté els resultats esperats.

L’any 2022 es caracteritza per “normalitzar” l’activitat que havia disminuït el 2020 i 2021. Pel que fa a l’Atenció Primària, el CAP Igualada Nord destaca per l’augment d’activitat que progressivament repercutirà en la millora d’accessibilitat. D’altra banda, Salut Mental és la línia que ha pogut mantenir, i fins i tot augmentar, la seva activitat els últims 3 anys, amb increment de sessions d’Hospital de Dia Infantojuvenil.

L’àrea Sociosanitària també va consolidant l’activitat i hi ha un bon compliment dels objectius anuals  per la línia de valoracions de Discapacitat i Dependència.

En atenció especialitzada, aquest 2022 hi ha un discret augment de l’activitat que requereix ingrés junt amb una progressiva recuperació de totes les línies d’activitat. Precisament com a conseqüència de la recuperació d’activitat a Consulta Externa de l’hospital, augmenta el nombre de pacients en llista quirúrgica, tot i que sense arribar a la N prèvia a la pandèmia. Augmenten, també, l’activitat quirúrgica, les proves diagnòstiques i les primeres visites. En les intervencions quirúrgiques, ha estat possible complir la prioritat indicada. En canvi, tot i augmentar l’activitat, ha estat més complicat complir la prioritat de proves diagnòstiques i visites.

L’any 2022 s’han realitzat un 20% de visites no presencials, un percentatge que considerem més normalitzat que el de l’any anterior, que va ser del 27%. Actualment estem en un procés de valoració de l’adequació del tipus de visita no presencial en funció del perfil de pacient i de l’especialitat.

L’activitat als Hospitals de Dia ha augmentat i aquest és un objectiu important com alternativa a l’hospitalització convencional. De fet, la consolidació de les alternatives a l’hospitalització convencional son una línia estratègica per al futur del CSA, ja que ens acosta a una atenció més proactiva i humanitzada.

També augmenten altres línies com la Rehabilitació, les Urgències i la Cirurgia Menor.

Llegir més Llegir menys

Una orientació assistencial per respondre als reptes del present

Aquest any ha estat clau per analitzar bé l’entorn, mirar cap endavant i buscar noves fórmules per donar resposta a la complexitat creixent d'una població cada cop més envellida i amb més condicions i malalties cròniques que provoquen un increment de la fragilitat; l’abordatge d’aquests pacients és un del grans reptes que ens planteja el context actual.
Jordi Monedero, Tijana Postic i Rosa Marín

Director Assistencial, Directora d’Infermeria i Directora de la Unitat d’Atenció al Ciutadà i Gestió de Pacients

Tot i la complexitat de l’any 2022 per la sortida de la pandèmia i amb molts àmbits encara condicionats per aquesta, podem dir que ha estat una any orientat a la recuperació de la normalitat.

La Direcció Assistencial del CSA hem impulsat una atenció centrada en la persona i les seves necessitats, procurant una atenció més humanitzada, basada en l’evidència i la cerca de l’excel·lència en els resultats i tenint la seguretat del pacient com eix vertebrador del treball multidisciplinari i en equip.

Aquest any també ha estat clau per analitzar bé l’entorn, mirar cap endavant i buscar noves fórmules per donar resposta a la complexitat creixent d’una població cada cop més envellida i amb més condicions i malalties cròniques que provoquen un increment de la fragilitat; l’abordatge d’aquests pacients és un del grans reptes que ens planteja el context actual.

Per afrontar aquesta realitat canviant hem treballat en diferents eixos, que integren tots els nivells i dispositius assistencials del Consorci Sanitari de l’Anoia.

En la línia d’Atenció Primària destaquem la implementació del Programa d’enfortiment de l’Atenció Primària, liderat pel Departament de Salut, que ens ha permès incorporar definitivament nous rols professionals dins l’equip, com el referent de benestar emocional, el fisioterapeuta, el dietista-nutricionista i l’higienista bucodental.

Aquest fet, sumat l’increment de places d’infermeria, fa possible un nou abordatge, orientat al manteniment de la salut de la població sana, i la proactivitat en el control, suport i capacitació de les persones amb patologia crònica, amb una especial atenció en la valoració de la intensitat de cures de malaltia crònica avançada i dependència.

Pel que fa a l’equip de Salut Mental i Addiccions, hem consolidat espais d’atenció en Hospital de dia, tant en adults com en infantojuvenil, i s’han posat en marxa nous dispositius comunitaris. Aquestes línies de treball aprofundeixen en l’aposta ja iniciada fa anys pel Departament de Salut per apropar a la comunitat els serveis de salut mental amb un propòsit clar: desinstitucionalitzar i desestigmatitzar les persones ateses, potenciant la Xarxa Comunitària de Suport.

A nivell d’atenció especialitzada i intermèdia, hem reorganitzat el model d’hospitalització i sociosanitari per seguir avançant cap a una atenció més resolutiva i eficient. La segmentació dels pacients segons la seva necessitat de cures com a element definitori de l’espai on són ingressats ens ha permès adequar els recursos a les necessitats de les persones ateses, i alhora treballar per assolir un doble objectiu; augmentar la satisfacció tant de pacients com de professionals i millorar els estàndards associats al procés d’hospitalització.

Aquesta nova organització ens permet generar, també, una nova cultura de treball que integri la visió de diferents professionals i nivells assistencials en benefici de la persona atesa.
Per altra banda, hem apostat per la creació de dispositius que són una alternativa a l’hospitalització convencional; amb la represa de l’activitat de l’hospital de dia mèdic i la posada en marxa l’hospitalització a domicili. Aquestes alternatives ofereixen a les persones ateses i les seves famílies una menor distorsió de la seva vida habitual, fent un abordatge en el seu entorn i, per tant, oferint una major seguretat i disminució de risc d’infecció nosocomial.

També hem treballat perquè aquest canvi organitzatiu avanci en paral·lel amb el desenvolupament de les competències dels professionals que formen la institució, oferint vies de creixement professional i creant nous rols. En aquest sentit, destaquem els administratius orientadors d’urgències, les infermeres amb consulta pròpia i rol autònom, l’inici del projecte d’assistents clínics o la posada en marxa de noves tècniques quirúrgiques i de control hemodinàmica.

Com no pot ser d’una altra forma, tots aquests canvis han anat acompanyats de progressos tecnològics per avançar cap a la digitalització del procés d’atenció, el seu anàlisi i la possibilitat futura de definir models predictius i de medicina personalitzada. El BedTrack i l’EstimTrack en són dos exemples. Actualment, el Bedtrack ens està ajudant a facilitar el procés d’ingrés i alta però persegueix la traçabilitat i digitalització de tot el procés d’ingrés del pacient fins l’alta. Per la seva banda, l’EstimTrack contribueix a realitzar una planificació intel·ligent i ajustada als valors de cada equip quirúrgic de la programació quirúrgica i la gestió del flux de pacient dins del bloc quirúrgic.

 

Llegir més Llegir menys

Compromís en la millora contínua dels serveis

“Destaquem la presentació del Pla Funcional del Servei de Farmàcia, l’assoliment d’objectius de qualitat de la prescripció farmacèutica, l’assoliment d’indicadors de seguretat d’ús de medicaments a Atenció Primària i la reacreditació de l’àrea amb ISO 9001:2015, amb 90% d’assoliment sense cap disconformitat”
Daniel Ferràndez

Responsable de l'Àrea Integral de Farmàcia

Durant l’any 2022 l’Àrea Integral de Farmàcia ha treballat per oferir una atenció farmacèutica integral i gestionar el circuit del medicament en tots els nivells assistencials que formen part del Consorci Sanitari de l’Anoia: Hospital d’Aguts, Atenció Intermèdia, Atenció Primària i Centre de Salut Mental i Addiccions.

Alguns dels assoliments més destacats són l’augment de la preparació de formulacions “ready to use”, la creació d’un butlletí mensual de la Comissió de Farmàcia per millorar la comunicació interna, i una participació activa en les reunions de l’equip PROA hospitalària amb seguiment dels indicadors Vincat (Sistema de vigilància unificat de les infeccions nosocomials als hospitals de Catalunya).

D’altra banda, s’ha promogut amb èxit l’ús de medicaments biosimilars; s’ha completat l’equip de professionals, cobrint la vacant de farmacèutic i tècnic de farmàcia; i s’han implementat millores en l’estructura i equipament, impulsant la creació d’un grup de treball per aplicar guies de bones pràctiques en la fabricació de medicaments i instal·lant un sistema de control centralitzat de temperatures en les neveres de medicació.

En la gestió, destaquem la presentació del Pla Funcional del Servei de Farmàcia, l’assoliment d’objectius de qualitat de la prescripció farmacèutica, l’assoliment d’indicadors de seguretat d’ús de medicaments a Atenció Primària i la reacreditació de l’àrea amb ISO 9001:2015, amb 90% d’assoliment sense cap disconformitat.

Tota aquesta feina feta reflecteix l’excel·lència, la dedicació i el compromís de l’Àrea Integral de Farmàcia en la millora contínua dels serveis durant aquest any.

Llegir més Llegir menys

Dades

24h al CSA
Amplia contingut
Atenció primària
Amplia contingut
Atenció hospitalària
Amplia contingut
Atenció sociosanitària i dependència
Amplia contingut
Atenció a la Salut Mental i Addiccions
Amplia contingut
Serveis Centrals
Amplia contingut

Fets destacats

Posada en marxa de l’Hospitalització a Domicili

El juliol de 2022 posem en marxa l’Hospitalització a Domicili, que consisteix en proporcionar al pacient, en el seu propi domicili, el tractament i les cures hospitalàries en les mateixes condicions que les rebria si estigués ingressat a l’hospital. L’equip mèdic i d’infermeria es desplaça a casa del pacient per fer-ne el seguiment i garantir una atenció segura i de qualitat. A tots els efectes, el pacient es considera ingressat a l’hospital i té accés a les proves i controls necessaris.

Consolidació de la UGA medico-quirúrgica

La UGA (Unitat Geriatrica d’Aguts), que s’havia iniciat amb pacients de traumatologia, s’ha consolidat amb pacients mèdics, d’urologia, de vascular i de cirurgia.

Posada en marxa del nou Hospital de Dia Oncològic

La reforma de l’Hospital de Dia Oncohematològic s’ha fet escoltant les necessitats de pacients i professionals i gràcies a les aportacions econòmiques de ciutadania i empreses. El resultat és un nou Hospital de Dia que ha millorat els circuits assistencials, alhora que ofereix als pacients un entorn més còmode, acollidor i íntim on dur a terme els tractaments i les consultes.

Consolidació dels tractaments DMAE

Incorporem el tractament de la DMAE (degeneració macular associada a l’edat) a la cartera de serveis d’oftalmologia. Aquest 2022 s’han pogut fer 836 sessions (697 unilaterals i 139 bilaterals) per a pacients que, abans, es desplaçaven a centres terciaris per rebre aquests tractaments.

Inici del projecte rol propi d’infermeria

Treballem fer fomentar el desenvolupament de les competències dels professionals d’infermeria, oferint vies de creixement professional i creant nous rols, com la infermera clínica, la infermera gestora de casos, la infermera especialista, o la infermera de pràctica avançada.

Incorporació de nous rols a l’Atenció Primària

La implementació del Programa d’enfortiment de l’Atenció Primària, liderat pel Departament de Salut, que ens ha permès incorporar definitivament nous rols professionals dins l’equip, com el referent de benestar emocional, el fisioterapeuta, el dietista-nutricionista i l’higienista bucodental.

Projecte Assistent Clínic

Comencem a treballar en la incorporació d’una nova figura professional, l’Assistent Clínic. Té el rol principal de ser el referent del pacient en el seu procés d’atenció i també el de donar suport als professionals assistencials, descarregant-los de tasques administratives. Alhora cerquem transmetre al pacient una major percepció de control del seu procés. L’any 2022 hem començat a desplegar-lo al servei d’Urgències de l’Hospital, amb la figura dels administratius orientadors.

Assoliment de l’objectiu contractat de l’Índex de Qualitat Farmacèutica (IQF) a l’atenció especialitzada i a l’ABS Igualada 2

L’índex de qualitat de la prescripció farmacèutica és una bateria d’indicadors que permet mesurar de manera qualitativa i quantitativa la prescripció farmacològica.

Obtenció de l’acreditació ISO 9001:215 del servei de Farmàcia

L’Àrea Integral de Farmàcia ha renovat aquesta certificació anualment des de l’any 2010, una mostra del compromís de tots els professionals de l’equip per la qualitat, la seguretat i l’excel·lència assistencial dels serveis que ofereixen. Concretament, les activitats acreditades són l’atenció farmacèutica a pacients hospitalitzats, ambulants i externs; la dispensació i distribució de medicaments a pacients hospitalitzats i externs; la Comissió de farmàcia i terapèutica, i l’elaboració de medicaments com les fórmules magistrals, les quimioteràpies i altres medicaments estèrils.

Consolidació de la Unitat de Recuperació Funcional

Reorientem l’àrea de convalescència amb una Unitat de Recuperació Funcional destinada a pacients que necessiten recuperació funcional després de patir un procés mèdic, quirúrgic o traumatològic, amb l’objectiu d’afavorir la seva autonomia.